Tuesday 10 Sep 17:15

Gamification – Hur gör man rätt från början?

Dataföreningen

FOOD: Yes

LEVEL: Intermediate



Dataföreningen

Gamification, eller Spelifiering som är det svenska begreppet, handlar om att använda tankesätt och idéer från spelvärlden i andra användningsområden än i spel. Det kan beröra att skapa tävlingsanda på en avdelning eller att engagera i en speciell fråga. Det kan vara att skapa incitament för att förändra beteenden.

Gartner har förutspått en hög tillväxt inom Gamification, men säger också att man tror att 80% av användningen inte kommer att uppfylla sitt syfte. Vad menar man med detta och hur skall man göra rätt från början?

Gamification är också närbesläktat med vad man allmänt brukar kalla för ”the Fun Theory”, d.v.s. rolighetsteorin. Vi måste kunna göra saker och ting på ett roligare sätt. Eftersom de flesta gillar spel, så är spelifieringen ett återkommande tema inom rolighetsteorin.

Inom Gamification används olika begrepp. Vad är skillnaden på ”Client Gamification” och ”Organisational Gamification”? Är ”Game Mechanics” och ”Game Dynamics” samma sak?

Vad är Gamification och hur kan det användas?

Lars Wendestam från Zappalot AB reder ut begreppen.

Eventsponsor

Propeople

Välkommen!



Platinum Partners

Capish100px Axis100px Connectitude100px

Premium Partners

Mediaevolution100px Qlik100px Webstep logo 100x50 Verisure100 Playtechbgt100px Oneagency100px Neo4j 100px Edument100px Securelink100px Omegapoint100px Advenica horisontal 100x50 Tetrapak100x50 Knightec100

Partners

Handelsbanken100px Thirdbase100px U blox100px Yrkesorange100px Oddhill100px Tedkomp100px Stratiteq100pxbl Crosstech100px Purplescout100px Servicewell 100x50 24hr100px Lytics100px Softhouse100px Schneider100px Tieto100pxnew Hotnew100px Ifacts logo partner 100px Resursbank 100px Pinmeto100px Terranet100px Bimobject100px Essiq100px Falconio100px Aveva 100x50 Humanit100px Avensia100px Relax100px Cybercom 100x50 Hittahem small Additude100x50 Forefront 100x50 Raygun100px Livingit100 Lime color 100x50
Sign in